Tak Nak Tulang Rapuh Tua Esok!

by - September 23, 2013

Alhamdulillah..2 bulan lepas genap umur Put 28 tahun.. Ops..masa ni la kepadatan tulang akan menurun. Macamana ni..huhu..sebab susah sangat nak minum susu..dari baby lagi mak cakap Put ni jenis tak minum susu..hehe.. Itu kisah lama, sejak jadi seorang ibu, Put memang dah pandai minum susu..susu kambing pun Put pandai minum tau..sedap..lemak berkrim..hehe.. Masa mengandung memang En. Suami paksa Put minum susu. Alhamdulillah..punya suami yang prihatin dan penyayang.. Put pernah buat ujian ketumpatan tulang, Alhamdulillah..masih normal. Bagaimana keadaan tulang kita selepas ini?


Semakin berusia, wanita seperti Put dan rakan2 akan mengalami penurunan kepadatan tulang dan kita perlu tahu bahawa Osteoporisis semakin meningkat seiring pertambahan umur. Berdasarkan kajian yang telah dibuat, 51.8% daripada wanita bandar dalam lingkungan usia menopaus (50 tahun ke atas) mengalami kerapuhan tulang yag sederhana.

Perbandingan ketumpatan tulang normal (atas) dan tulang penghidap osteoporisis.
Lepas baca satu artikel, (Put baca dalam surat khabar Utusan Malaysia  9 April 2013, "Wanita Menopaus Tulang Rapuh") baru Put tau yang tulang manusia ni sentiasa melalui proses pembaharuan dan pembentukan semula rupanya. Bila kita dah berumur 30 tahun, masa ni tulang akan mengalami pembaharuan dan pembentukan berbanding rapuh. Tapi..dari semasa ke semasa akan berlaku keretakan pada tulang dan menyebabkan potensi menghidap osteoporosis semakin tinggi. Bahaya ooo..sebab osteoporosis ni penyakit yang kita tak sedar, so lebih baik kita ambil langkah pencegahan.

Antara individu yang berpotensi adalah umur makin meningkat, kurang berat badan, ada sejarah keluarga yang rapuh tulang, kurang kalsium dan kandungan vitamin D dalam badan pada tahap yang rendah. Wanita menopaus pulak lebih risiko untuk menghidap osteoporosis sebab hormon estrogen yang makin berkurang.

Baki membantu kita dihari tua, Shaklee ada menawarkan suplemen kalsium yang dinamakan Ostematrix. Bukan sekadar kalsium ya, juga punya vitamin D dan magnesium. Sangat sesuai untuk kesihatan tulang, ibu mengandung dan ibu menyusukan anak.


Istimewakan OsteMatrix ni!! Nak tau lebih boleh klik sini.

Info dan Tempahan,
Mahfuzah [Put]
Shaklee ID: 913006
Emel: zmfnurahmad@gmail.com
SMS/WhatsApp: 019-326 5417

You May Also Like

0 Comments

Terima kasih kerana sudi membaca perkongsian Kak Put di sini :)