Tukang Urut Dah Tak Da Kerja Sekarang!!

by - August 28, 2014

Assalam semua.. Apa khabar?? Wah..cerita tukang urut pulak.. hehe. Yela...dulu ada tukang urut part time kat umah Put.. Sape tukang urut tu? Sape lagi kalau bukan suami Put sendiri..hehe.. Alkisah dulu selalu sangat sakit kepala dan sakit pinggang.. Kalau tak kerjanya urut kepala, urut pinggang.. Kalau tak urut pinggang, urut kepala. Sakit kepala ni memang dari zaman belajar dulu kala..selalu sangat sampai doktor penah bagi ubat migrain. Haish..kena makan hari2.. Kalau tak makan ubat, sakit datang balik. Malas punya hal.bior je..tapi suami jadi mangsa nak kena urut kepala..sakit yang sampai tarik2 rambut tu. Rasa nak letak kepala kat sebelah..hehe.. Sakit pinggang lain cerita pulak.. Basuh baju ke, basuh pinggan ke..mesti sakit pinggang..padahal tunduk2 sikit je.. Satu lagi..selalu sangat kaki kejang..nak2 kalau musim hujan atau banyak jalan2.. Terpikir juga..sebab dulu Put tak amalkan susu kot..masa mengandung pun suami yang uruskan sesi minum susu..hehe.. Sayang suami Put.. Siap bancuh tu..tunggu minum je..hehe

Sampai la kenal ngan Shaklee.. Tak perasan pun sebab Put amik suplemen Shaklee untuk milk booster..masa tu nak bersalin kat anak ke-3 Put, Syahmi. Dah lama amik tu baru perasan.. Dah lama tak sakit kepala, dah lama tak sakit pinggang.. Masa tu Put amik set penuh untuk penyusuan terdiri daripada Vita-lea, B-Complex, Alfalfa Complex, OsteMatrix dan ESP. Cuba la baca sana, baca sini... Ooo..sebab Put amik B-Complex + OsteMatrix rupanya.. Patut la dah lama tak sakit kepala..tak sakit pinggang..dan......dah lama tak kejang kaki.. Dulu sokmo jerit tengah malam..rasa nak sepak dinding bila kejang..hahaha.. Sekarang kalau nak travel dah tak susah hati..nak pusing2 expo pun boleh...

Kesian tukang urut, dah tak de kerja dah sekarang...hehe.. Tapi kalau nak manja2, hulur gak kepala nak suh picit2..hehe..konon pening..penat..
Erm..tenangnya bila ada yang tolong urut.

Pernah jugak cuba tinggalkan OsteMatrix dan B-Complex.. Kononnya nak buat eksperimen la.. Put cuba tak ambik OsteMatrix + B-Complex masa travel.. Banyak kali jugak cuba..memang sakit pinggang dan lenguh2 tu datang..huhu.. Sejak tu dah tak boleh tinggal OsteMatrix + B-Complex.. Sayang giler.. teman kesihatan la katakan...hehe...

Selain itu, kekurangan kalsium turut menyumbang kepada sakit2 otot dan saraf.
Apa kandungan dalam OsteMatrix dan B-Complex ni sampai boleh mengurangkan sakit kepala, sakit pinggang, lenguh2 dan kekejangan kaki ni??


Ini la rupa Shaklee B-Complex dan OsteMatrix
Sakit pinggang mungkin ramai yang maklum puncanya adalah kekurangan kalsium. Nak2 yang jenis tak minum susu kan. Ibu hamil dan ibu menyusu, jangan lupa untuk ambil kalsium secukupnya. Kalau gigi rongak, jangan tanya tau..hehe.. Begitu jugak kekejangan kaki, sering dikaitkan dengan kekurangan kalsium. OsteMatrix adalah pil kalsium dari Shaklee. Bukan sekadar kalsium, lengkap termasuk vitamin D dan Magnesium. Bacaan lanjut tentang keistimewaan OsteMatrix Shaklee boleh KLIK SINI.

Put tak kata, buku yang kata..hehe

Tubuh kita memerlukan beberapa vitamin dan mineral untuk mengekalkan sistem saraf kita. Sistem saraflah yang bertanggungjawab kepada terjadinya sakit kepala atau migrain. Menurut pembacaan saya selain Kalsium, Riboflavin dan B-6, beserta dengan vitamin D and magnesium, menurut kajian dapat menggurangkan kekerapan berlakunya migrain.

Riboflavin (B-2)
  • Riboflavin atau vitamin B-2 adalah salah satu vitamin daripada lapan vitamin B-complex.
  • Menurut kajian, riboflavin dapat membantu menukarkan makanan kepada tenaga dan ianya juga membantu mengekalkan kesihatan sistem saraf.
  • Dengan pengambilan 400 milligrams setiap hari, Riboflavin dapat mengurangkan kekerapan dan jangkamasa migrain sebanyak 1.5 pengurangan.
  • Namun, kajian masih lagi dibuat mengenai bagaimana Riboflavin membantu menghilangkan migrain.
Vitamin B-6
  • Tubuh badan memerlukan vitamin B-6 or pyridoxine untuk membentuk neurotransmitters serotonin and norepinephrine.
  • Ia juga memelihara kesihatan 'myelin sheath' iaitu satu lapisan yang melindungi sistem saraf kita.
  • Mereka yang selalu mengalami Migraine selalunya mempunyai neurotransmitters pada level yang rendah. Kekurangan ini dapat dibaiki dengan pengambilan tambahan B-6.
  • Kerosakan pada 'myelin sheath' and saraf yang disebabkan oleh kekurangan B-6 deficiency boleh menyebabkan sakit kepala.
  • Oleh sebab itu mengambil supplement B-6 dapat membantu mengurangkan sakit kepala.
Vitamin D
  • Menurut the American Headache Society, lebih kurang 40% daripada mereka yang mengalami migraine yang teruk telah menunjukkan kekurangan vitamin D dalam tubuh badan mereka.
  • Vitamin D merupakan satu vitamin yang dihasilkan oleh tubuh badan apabila cahaya matahari menembusi kulit kita.
  • Dalam kajian mereka, didapati pengambilan supplemen vitamin D telah menunjukkan respon yang positif. Supplemen ini juga tidak menyebabkan kesan-kesan negatif.
  • Vitamin ini tidaklah efektif sangat dalam menggurangkan kesakitan migrain tetapi ianya serba sedikit dapat membantu.
Magnesium
  • Magnesium, adalah sejenis mineral yang mempunyai pelbagai fungsi dalam tubuh badan kita.
  • Ini termasuklah membantu dalam proses impuls saraf. Pengidap migrain secara tipikal mempunyai level magnesium pada sel yang rendah berbanding dengan mereka yang tidak mengalami masalah migrain.
  • Oleh yang demikian, dengan meningkatkan pengambilan magnesium dapat menggurangkan migrain. Pengambilan Magnesium sebanyak 600 milligrams sehari dapat membantu. 
Nota: Kredit untuk bacaan tambahan boleh klik DI SINI atau DI SINI.

---------------------------------------

Amalkan pengambilan B-Complexdan OsteMatrix, insyaAllah migrain akan berkurangan di samping masalah lain turut berkurang seperti sakit pinggang, kekejangan kaki, kaki kebas2, lenguh2, sakit otot, dan dapat mengurangkan masalah sembelit. Sembelit? Mesti tertanya kan? Dalam OsteMatrix kan ada Magnesium, Magnesium akan menyerap air pada usus (janji pengambilan air cukup), jadi mudah la usus nak menolak najis keluar.

Hanya 2 botol ini, anda akan peroleh pelbagai manfaat lain secara tidak langsung. Sebab tu Put sayang gila B-Complex dan OsteMatrix ni. Nak dapatkan manfaat yang sama macam Put? Cepat2 mesej Put ya.

Untuk Tempahan & Info,
Mahfuzah [Put]
Shaklee ID: 913006
Emel: zmfnurahmad@gmail.com
WhatsApp: 019-326 5417

You May Also Like

0 Comments

Terima kasih kerana sudi membaca perkongsian Kak Put di sini :)