Bagaimana Melatih Bayi Menerima Susu Perahan?

by - September 02, 2015


Alhamdulillah, minggu lepas, adik ipar saya tempah Shaklee ESP untuk tambahkan susu badan, baru je sebulan lebih melahirkan anak kedua. Sedikit berbeza anak kedua ni sebab agak kuat menyusu walaupun sebenarnya bayi perempuan. Hehe. Berat semasa dilahirkan 3.82kg, memang tubuh seketui bulat. Cukup sebulan berat dah jadi 5.1kg. Memang adik ipar saya agak risau pengeluaran susu tidak mencukupi. Tambahan pula, dia seorang ibu bekerjaya.

Cuti berbaki beberapa hari je lagi. InsyaAllah, lepas Hari Raya Aidiladha naik kerja semula. Walaupun saya tiada pengalaman penyusuan ibu semasa bekerja dalam tempoh yang lama, ada la sikit2 saya boleh kongsikan ilmu yang tau dari pembacaan dan perkongsian rakan2. Salah satu yang saya kongsikan bersama adalah jadual latihan susu perahan kepada bayi. Risau jadi seperti anak sulung dahulu, dah nak kerja lagi seminggu pun masih gagal berikan susu perahan.

Kaedah sebenar yang dicadangkan
Kalau diikut nasihat hospital, kita perlu berikan susu perahan menggunakan sudu atau cawan kan. Sebab tak nak bayi keliru puting payudara. Tapi, tidak semua ibu berminat untuk berikan kaedah tersebut, tambahan pula yang hantar anak kepada pengasuh. Keliru, itu antara faktor penolakan puting, bayi tidak mahu menyusu menggunakan botol sedangkan isinya susu perahan ibunya. Berjenis2 puting tiruan dicuba tetapi gagal. Akhir sekali saya teringat satu petua.

Ayah atau sesiapa selain ibunya berjaya berikan susu perahan
“..berikan susu perahan kepada bayi oleh orang lain selain ibunya sendiri..”

Alhamdulillah, adik ipar saya berjaya apabila suaminya (adik saya) sendiri mencuba menyusukan anak menggunakan puting tiruan. Yang kelakarnya, puting pertama yang dibeli tu akhirnya dihisap dengan baik. Hehe. Orang kata, petua tu berhasil sebab bayi tidak bau badan ibunya. Tak tau la sejauh mana kebenarannya tapi ada munasabah jugak kan? Sama macam Syahmi anak saya dulu, saya sendiri yang susukan menggunakan botol memang dia tak berminat. Tapi pengasuh susukan OK je. Hehe.

Untuk kali ini, saya berikan jadual berikut untuk adik ipar saya. Jadual ni saya rujuk dari pamplet “Perahan Susu Ibu” dari Hospital Sultanah Nora Ismail, Batu Pahat.

Hari/MasaHari 1 - 3Hari 4 - 6Hari 7 - 9Hari 10 - 13
7.30 - 9.30 pagiPerahan Susu IbuPerahan Susu IbuPerahan Susu IbuPerahan Susu Ibu
10.00 - 11.30 pagiSusu IbuPerahan Susu IbuPerahan Susu IbuPerahan Susu Ibu
12.30tgh - 1.30 ptgSusu IbuSusu IbuPerahan Susu IbuPerahan Susu Ibu
2.00 - 4.00 ptgSusu IbuSusu IbuSusu IbuPerahan Susu Ibu

Seronok sangat adik ipar saya bila saya tunjukkan jadual ni. Semoga jadual ini dapat membantu adik ipar saya dan rakan2 di luar sana. :)

Pamplet yang Dirujuk

You May Also Like

7 Comments

Terima kasih kerana sudi membaca perkongsian Kak Put di sini :)