Bawang Putih adalah 'Milk Booster' dan 'Flavour'?

by - August 22, 2015

Masih ingat kisah cinta saya bersama Garlic Complex? Kisah cinta kami tidak berakhir di situ sahaja. Semasa melahirkan anak ke-4 saya, saya tidak mengalami pre-eklampsia tetapi hanya mempunyai tekanan darah tinggi saat tiba kelahiran. Doktor memberi peluang untuk saya bersalin normal, tetapi bukan rezeki saya apabila tekanan darah saya semakin meningkat sehingga 160/** (bawah saya tak ingat) selepas 2jam berada dalam dewan bersalin. Terus doktor buat keputusan untuk melahirkan secara caesar tambahan pula rekod CTG baby tidak memuaskan.

Selepas kelahiran, tekanan darah saya kembali normal. Macam tak percaya sebab anak yang lepas sehingga 6minggu masih tidak stabil. Alhamdulillah, semua kerja Allah bukan? Berikutan tekanan darah yang dah stabil, saya tidak mengambil Garlic Complex semula. Setelah tamat berpantang, saya kembali mengambil Garlic Complex atas nasihat2 bidan tentang kebaikan bawang putih untuk ibu selepas bersalin.

Majalah rapi Mac 2014
Selepas beberapa hari mengamalkannya, perasan susu macam banyak berbanding biasa (saya turut mengamalkan set penuh menyusu kecuali Alfalfa Complex). Tak pasti berapa banyak bertambah sebab direct feed kan. Cuma rasa cepat dan asyik2 penuh :). Wah, sungguh tak rugi ambik Garlic Complex ni. Dah la harga mampu milik. Manfaat bukan lebih dari satu, malah lebih dari 3!

Teringat satu kenyataan dalam Majalah Rapi, "..pengambilan bawang putih akan membuatkan bayi menyusu lebih lama..". Terfikir sekejap, cane diorang cakap bayi akan menyusu lebih lama? sebab susu banyak ke? atau sebab lain? Apa lagi, saya pun cuba dapatkan jawapan. Tapi bukan dari buku, cuma dari sebuah website About.com, perkongsian ilmu dari golongan bertauliah.

Sedikit petikan dari kenyataan 'Garlic and Breastfeeding'
Ternyata artikel berkenaan membenarkan sangkaan saya bahawa bawang putih dapat membanyakkan pengeluaran susu. Dalam artikel tersebut menyebut:
"Garlic is believed to be a galactogogue. It has been used for many years as an herbal treatment to stimulate breast milk production and increase milk supply".
"The garlic that you eat does travel into your breast milk and it can change the taste and smell of your milk. Some babies like the taste and are not at all bothered by garlic, while others may become fussy and irritated".
Jadi, benarla kenapa kenyataan dalam Majalah Rapi tadi. Bayi menyusu lama sebab susu banyak dan juga punya 'rasa' yang berbeza. Baby saya macam suka je. Hehe. Tapi sayang, perut baby saya tak tahan. Kembung je, so saya berhenti ambik Garlic Complex. Alhamdulillah, lepas berhenti baby dah tak kembung.
"For infants that suffer from colic, garlic is one of the foods you may want to eliminate from your diet. However, if you and your baby tolerate it well, garlic in moderation can be very beneficial to your health and your milk supply".
Kawan saya cadangkan kurangkan dos, cuba ambil 1 biji sahaja. Mana la tau, baby tak kembung kan. Saya tak cuba2 lagi. Hehe. Nak tunggu baby besar sikit 6bulan ke. Sebenarnya tak sabar nak ambik semula Garlic Complex sebab saya dah mula naik jerawat dan rambut gugur. Anak2 sebelum ni perubahan hormon berlaku lepas 4 bulan kelahiran. Kali ni macam awal pulak.

Apa2 pun, sape nak cuba tak salah. Mana tau, anak suka 'perisa' baru ni :)

Tak sabar nak menikmati manfaat Garlic Complex? Meh kita sembang kot WhatsApp 019-326 5417.

You May Also Like

4 Comments

  1. Bawang putih juga natural antibiotic. Hehe vampires tak suka bawang putih :)

    ReplyDelete
  2. Wawa thu bawang putih sbgai antibiotik je.. Blh buat byk susu jgak ehh..

    ReplyDelete
  3. ruginya ain sebab tak suka bawang putih. tapi kalau perlu, shaklee kan ada Garlic Complex. lalala :P

    ReplyDelete
  4. ruginya ain sebab tak suka bawang putih. tapi kalau perlu, shaklee kan ada Garlic Complex. lalala :P

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi membaca perkongsian Kak Put di sini :)