7 Sebab Mengapa Kita Perlukan Suplemen

by - October 13, 2017

Kredit Foto: http://www.foodmatters.com
Mengamalkan suplemen atau makanan tambahan sebenarnya tidaklah wajib pun. Selagi mana kita mengamalkan pemakanan dan gaya hidup sihat. Tapi andai diukur kepada beberapa situasi kita zaman sekarang. Rasanya kita perlu sangat suplemen ni.

Di sini Kak Put nak senaraikan beberapa sebab yang dirasakan wajar untuk kita fikir dan ukur untuk jadi tanda aras bahawa kita perlu atau tidak mengamalkan suplemen atau makanan tambahan ni.



1. Kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar dan radikal bebas yang menjejaskan kesihatan. Agak2 boleh ke kita nak elak benda ni? Sanggup ke tak keluar rumah? Pastinya kita banyak urusan di luar bukan? Keluar pergi bekerja, anak2 keluar ke sekolah, ibu2 keluar membeli keperluan dapur di pasar.

2. Badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien. Hakikatnya nutrien hanya boleh  didapati dari pemakanan. Contoh untuk mengambil 1000gm minyak ikan sehari. Boleh dapat ke dengan hanya makan ikan sehari 2 ekor tu? Jadi suplemen sangat penting untuk menampung kekurangan tersebut.

3. Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas dan tercemar akibat racun serangga atau bahan kimia lain. Memang benar, adanya sayur organik. Tapi agak mencabar untuk mendapatkannya. Kebolehdapatan dan jugak kos pembeliannya agak tinggi. Atau tanam sendiri? Tidak semua daripada punya rezeki ruang tanah dan ruang untuk menanam.

4. Mengamalkan gaya hidup tidak sihat seperti kurang bersenam atau bersukan dan merokok. Kalau dilihat budaya hari ini, daripada kita hari ini ramai yang terlalu sibuk dengan kerjaya masing sehingga tiada ruang masa untuk bersenam.

5. Rutin pemakanan kebanyakan manusia sekarang yang tidak hiraukan diet yang seimbang. Kehidupan yang sangat sibuk menyebabkan masyarakat kita makan 'apa yang ada, janji kenyang'. Makan 'fast food' yang agak ringkas dan mudah untuk didapati ini tidak sihat ini tidak patut diamalkan selalu. Tapi ramai yang memilihnya, "drive thru kan ada" katanya. Heheh

6. Gangguan penyerapan nutrien dari makanan, akibat dari pengambilan kafein, gula dan garam berlebihan. Sape amik ni baik ngaku. hehe. Kalau rajin makan luar, confirm 3 benda ni banyak yang diambil. Tak caya, try p check darah. Hehe.

7. Kehilangan nutrien dalam makanan, terutamanya di kedai makan, restoran makanan segera, masak terlalu lama dan sebagainya. Kita tak pasti bagaimana penyediaan makanan yang kita tempah kan. Bukan sahaja faktor kebersihan. Tapi proses penyediaan juga main peranan.

Jadi, Kak Put tinggalkan 7 point di atas untuk difikirkan bersama ya.

"Kesihatan adalah tenaga, kecergasan dan kesejahteraan. Anda akan ketahuinya apabila anda merasainya, apabila anda melihatnya; kehidupan yang sihat adalah sesuatu yang menarik. Orang yang sihat sentiasa bertenaga dan kelihatan hebat. Nutrisi Shaklee telah membantu mewujudkan kehidupan yang lebih sihat kepada berjuta-juta orang selama lebih 50 tahun. Alamilah kehebatan kesihatan dengan Nutrisi Shaklee."--
--

Hubungi kami untuk merasai sendiri #ShakleeEffect!

Kak Put adalah SID yang tepat!

www.wasap.my/60193265417
COD Meru Raya dan Chemor
Pengeposan ke Seluruh Negara
~ Always Caring, Always Here!

You May Also Like

0 Comments

Terima kasih kerana sudi membaca perkongsian Kak Put di sini :)